LUBIMY DOŚWIADCZENIA- ZABAWY W EKSPERYMENTOWANIE

PROPOZYCJA PANI ANNY FIREK 

TORNADO W SŁOIKU

Do stworzenia mini trąby powietrznej potrzebujemy:

– słoika

– wody

– płynu do mycia naczyń lub mydła w płynie.

Słoik napełniamy do wysokości 3/4 wodą. Dolewamy kroplę płynu do mycia naczyń. Dokładnie zakręcamy i trzęsiemy słoikiem wprawiając go w ruch obrotowy. Obserwujemy powstałe tornado!

Dlaczego tak się dzieje?

Wprawione w ruch obrotowy ciecze tworzą wir. Eksperyment należy traktować jako zabawę, pokazuje on wir cieczy, a nie prawdziwe tornado, które jest kolumną powietrza a nie wody. Dla uzyskania lepszego efektu możecie zabarwić wodę i dosypać brokatu.

****************************************************

8 eksperymentów z wodą, które możesz zrobić w domu

  1. Kolorowe wodne wulkany.

Aby wykonać kolorowe wulkany, potrzebujecie:

  • 4 szklanki wypełnione wodą,
  • bibułę w 3 kolorach (lub barwniki spożywcze),
  • kwasek cytrynowy,
  • opakowanie sody oczyszczonej,
  • strzykawka lub po prostu łyżka.

W trzech szklankach barwimy wodę (w każdej na inny kolor) i wsypujemy kwasek cytrynowy, a w czwartej mieszamy ją z sodą oczyszczoną. Z ostatniej szklanki nabieramy strzykawką płyn i wlewamy go do każdej z kolorową wodą. Pod wpływem reakcji płyn zaczyna uciekać z pojemników, dlatego podłóżcie pod nie jakąś tacę czy blaszkę i obserwujcie spektakl kolorów!

2. Kolorowy deszcz

Potrzebne:

  • szklanka (lub słoik) wypełniona wodą do 3/4 wysokości,
  • pianka do golenia,
  • barwniki spożywcze.

Wystarczy, abyście wycisnęli piankę do golenia na powierzchnię wody, a następnie strzykawką, pipetą czy bezpośrednio z pojemnika wlewali kolorowy płyn. Chmura z pianki szybko napełni się barwami, a w wodzie zaobserwujecie niesamowity „deszcz”.

3. Burza w szklance wody

Bardzo podobny efekt można również uzyskać bez korzystania z pianki. Tym razem potrzebne Wam będą:

  • szklanka wypełniona wodą (do 3/4 wysokości),
  • 4 łyżki oleju,
  • barwniki spożywcze,
  • miska i widelec.

Spróbujcie wymieszać klika kropel barwników w oleju, a następnie przelejcie go do wody. W efekcie uzyskacie pięknie tańczące w wodzie nitki kolorów.

4. Lampa Lava

Przygotujcie:

  • szklankę wypełnioną olejem (do 3/4 wysokości),
  • 1/4 szklanki wody,
  • barwnik spożywczy,
  • tabletka musująca (Wapno, Witamina C lub Magnez).

Do wody dolejcie klika kropli barwnika i całość wlejcie do szklanki z olejem. Pierwsze wrażenia wywołają u Was efekt WOW, bo wlewana woda już zacznie przypominać bąbelki, a gdy dodacie tabletkę zupełnie zatracicie się w tym eksperymencie. Tym bardziej, że po każdej dodanej kolejnej tabletce spektakl zaczyna się od nowa!

5. Tańczący olej

Jak wiecie olej zawsze wypływa na powierzchnię! Przy pomocy jednego kuchennego składnika, uda się sprawić, że chociaż na chwilę pójdzie na dno!

Do wykonania eksperymentu potrzebujecie:

  • szklankę wypełnioną wodą (do 3/4 wysokości),
  • 5 łyżek oleju,
  • kakao,
  • sól.

Do szklanki z wodą, wlejcie olej i dosypcie kakao. Górna część została pięknie zabarwiona, teraz sprawdźcie co się będzie działo kiedy wsypiecie sól? Efekt z pewnością Wam się spodoba!

6. Galaktyka w słoiku

Chcielibyście zamknąć kosmos w słoiku? Spróbujemy?

Przygotujcie:

  • słoik wypełniony wodą (do połowy),
  • barwniki spożywcze,
  • watę,
  • brokat,
  • patyczki do szaszłyków.

Zacznijcie od zabarwienia wody na niebiesko. Dodajcie watę do wysokości płynu, wsypcie trochę brokatu i zamieszajcie. Następnie dolejcie wodę zabarwioną na czerwono, ponownie dodajcie watę, brokat i podziwiajcie efekt swojej pracy.

7. Wędrująca woda

Czy woda potrafi się przemieszczać?

Przygotujcie:

  • 3 szklanki z wodą,
  • 3 puste szklanki,
  • ręczniki papierowe,
  • barwniki spożywcze.

Zacznijcie od zabarwienia wody, a następnie ułóżcie szklanki naprzemiennie pełna z pustą. Papierowy ręcznik zwińcie w rulon i włóżcie jeden koniec do wody, a drugi do pustej szklanki. Po pewnym czasie woda zacznie się przemieszczać i napełniać puste pojemniki.

8.  Ciecz nienewtonowska

Na koniec chcieliśmy złapać wodę tak, aby nie przelewała nam się przez ręce! I nawet przez chwilę było to możliwe, gdy zrobiliśmy tzw. ciecz nienewtonowską.

Potrzebne:

  • 1/2 szklanki wody,
  • 1 szklankę mąki ziemniaczanej,
  • barwnik spożywczy.

Uzyskana papka jest fascynująca w dotyku. Zgniatana w ręce ma konsystencję plasteliny, a pozostawiona sama sobie przelewa się przez palce.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

PROPOZYCJA PANI AGNIESZKI STRZAŁKI 

PAMIĘĆ DOTYKOWA

Różne nasiona, ziarna, makrony, mąkę, sól wsypałam do woreczków strunowych, szczelnie zamknęłam i zakleiłam taśmą klejącą.

Każdy woreczek ma swoją parę, więc można wymyślać dowolną ilość zabaw i modyfikować je według potrzeb.
Kiedy już zapoznamy się z nazwą wszystkich ziaren, to z zawiązanymi oczami próbujmy odnaleźć dwa takie same woreczki używając tylko zmysłu dotyku.
Miłej zabawy 🙂

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

PROPOZYCJE PANI MONIKI WAŻELIŃSKIEJ

Eksperymenty z warzywami.

KAPUSTA PEKIŃSKA.

Czy rośliny piją wodę?

Bardzo ciekawy i atrakcyjny dla dzieci sposób na sprawdzenie czy rośliny piją wodę.

Do szklanek z ciepłą wodą, wrzucamy po jednym pasku bibuły w celu zabarwienia wody lub dodajemy barwnik spożywczy, do barwienia jajek. Już po chwili możemy zaobserwować jak woda zmienia kolor.

Po kilkunastu minutach wyciągamy bibułę i wkładamy do każdej szklanki po jednym liściu kapusty pekińskiej.

ZIEMNIAK.

Co to za oczka ?

Potrzebujesz:
– bulwy ziemniaka z oczkami
– nożyczek
– doniczki
– wilgotnej ziemi
– wody

Co należy zrobić?
1. Wytnijcie nożem z ziemniaka fragmenty z oczkami.
2. Wsypcie do doniczki warstwą wilgotnej ziemi o grubości około 5 cm.
3. Zostawcie w ziemi wycięte kawałki ziemniaka, podlewajcie umiarkowanie ,a zobaczycie, że z oczek wyrosną nowe rośliny.

Na czym to polega ?
Większość roślin rozmnaża się wytwarzające nasiona, które rozprzestrzeniają się w środowisku, kiedy jedno z nich upadnie na ziemię, kiełkuje i daje początek nowej roślinie, ale niektóre rośliny potrafią rozmnażać się uśpionych pączków, z których mogą wyrastać nowe pędy. Pączki takie są na przykład ukryte w oczkach na powierzchni bulwy ziemniaka.

CEBULA

Wiosna na parapecie.

Dobierz odpowiednio rozmiar słoika i cebuli, tak by opierała się ona na brzegach słoika, a tylko jej korzenie znajdowały się wewnątrz niego;

  1. Nalej wody do słoika tak, by korzenie cebuli były zanurzone;
  2. Ustaw słoik na kuchennym parapecie;
  3. Uzupełniaj wodę w słoiku, gdy jej ubędzie.

Szczypior otrzymasz po 4-5 dniach hodowli. Oczywiście najszybciej otrzymasz szczypior z cebuli, która już zaczęła wypuszczać listki.

MARCHEWKA

Czary mary?

Potrzebujesz:

– sól kuchenna, – szklanka z wodą,

– nóż, – marchewka.

Co należy zrobić?

  1. Nożem odcinamy górną część dorodnej marchewki.2. W środku marchewki należy wydrążyć otwór o długości co najmniej 4 centymetrów.3. Do tak przygotowanej marchewki wsypujemy łyżeczkę soli kuchennej.4. Następnie należy ustawić marchewkę w pozycji pionowej i zostawić ją tak na 3-4 godziny.5. Po tym czasie na wysokości wydrążonego otworu marchewka stała się miękka, a w soli pojawiła się woda.6. Po dokładnym wypłukaniu soli z marchewki, umieszczamy ją w szklance z wodą.7. Pozostawiamy marchewkę na 3-4 godziny.8. Po wyjęciu marchewka zrobiła się twarda, a w szklance ubyło wody.

    Doświadczenie udowadnia zjawisko osmozy, czyli woda zawarta w marchewce przenika do soli rozpuszczając ją. W drugiej części doświadczenia możemy zaobserwować, że po usunięciu soli marchewka wciągnęła wodę ze szklanki uzupełniając stracony płyn pobrany przez sól i odzyskała poprzednią twardość.

    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

PROPOZYCJA PANI AGNIESZKI PIETRZAK-TARNOWSKIEJ

Eksperymenty dla dzieci – osiem prostych i ciekawych eksperymentów dla dzieci

Eksperymenty dla dzieci dają dużo radości, zabawy, są świetnym pomysłem na integrację z kolegami i koleżankami, a także na spędzenie czasu z rodzicami. Co najważniejsze, mają wartość edukacyjną. Zobaczcie kilka propozycji eksperymentów, które można wykonać w domu.

Lodowe bańki

Do przeprowadzenia tego eksperymentu nie trzeba wielu akcesoriów, musi być natomiast odpowiednia pogoda. Potrzebny nam będzie zestaw do puszczania baniek oraz niska, minusowa temperatura na zewnątrz. Ubieramy się ciepło, wychodzimy z dzieckiem z domu i zaczynamy puszczać bańki. Jak wyglądają w kontakcie z ujemną temperaturą? Sprawdźcie sami!

Kolorowa mozaika

W celu wykonania tego doświadczenia niezbędne będą: talerz, barwnik do żywności, mleko, płyn do mycia naczyń oraz patyczek higieniczny. Zabawę zaczynamy od nalania mleka na talerzyk w takiej ilości, by mleko zakryło cale dno, ale by się nie wylewało. Następnie bierzemy barwniki do żywności i tworzymy z nich kolorowe plamki. Potem patyczek kosmetyczny moczymy w płynie i robimy na mleku piękną, wielobarwną mozaikę.

Ciecz nienewtonowska

Czy możliwe jest, by złapać w dłonie wodę i zatrzymać na dłuższą chwilę? Poznajcie ciecz nienewtonowską, która stwarza świetnie możliwości zabawy i jest wręcz fascynująca w dotyku. Do wykonania tego eksperymentu potrzebne nam będą: pół szklanki wody, jedna szklanka mąki ziemniaczanej oraz barwnik spożywczy (można go pominąć). Wszystkie składniki dokładnie mieszamy, do powstania „papki”. Spróbujcie ją zagnieść – będzie jak plastelina. Jednak pozostawiona sama sobie staje się jak woda i przelewa się przez palce.

Eksperyment z wędrującą wodą

Eksperyment z wędrującą wodą spodoba się młodszym i starszym dzieciom, ale trzeba się uzbroić w małą dawkę cierpliwości. Należy przygotować sześć przezroczystych szklanek lub kubków podobnej wielkości. Co drugą szklankę wypełniamy wodą i dodajemy do niej barwnik (jeśli go nie macie, do barwienia wody można użyć kolorowej bibuły). Bibułę wkładamy do ciepłej wody, a do szklanych kubków wkładamy papierowe ręczniki, złożone w paski. Co się dzieje z wodą? Po upływie krótkiej chwili woda zacznie się przemieszczać, wypełniając puste pojemniki.

Naelektryzowany balon

To proste doświadczenie, które jest szybkie w wykonaniu, uczy i bawi, dając wiele radości. Do zabawy potrzebny jest balon, kilka skrawków gładkiej bibułki bądź innego cienkiego papieru (najlepiej podzielonego na drobne elementy) i wełniany sweter lub szalik. W doświadczeniu dziecko uczy się, że pocieranie balonem wełnianym szalikiem można przyciągnąć drobinki papieru. A jak potrze balonem włosy, to przyciągnie je do siebie.

Chmurka w butelce

Kolejne proste doświadczenie, które można wykonać niemal w każdych warunkach. Do przeprowadzenia eksperymentu potrzebne są:  butelki wykonane z przezroczystego plastiku, gorąca woda i kostki lodu. Plastikową butelkę należy wypełnić gorącą, ale nie wrzącą wodą. Odczekaj chwilę i wylej ostrożnie pół butelki. Następnie włóż kostkę lodu do otworu butelki. Co się wtedy wydarzy? Poniżej kostki lodu pojawi się mglista chmurka, czyli skroplona para wodna, a właściwie bardzo małe krople wody, będące już w stanie ciekłym. Sama para wodna jest bowiem niewidoczna i to warto wyjaśniać dzieciom.

Samoczynnie napełniające się balony

Ten eksperyment to niestandardowy sposób na nadmuchanie balona. Musimy przygotować przede wszystkim balony,  butelkę, sodę oczyszczoną i ocet winny. Poprzez lejek nasypujemy do pustego balona niewielką ilość sody. Następnie bierzemy butelkę i nalewamy do niej octu winnego oraz barwnik. Ostatni krok to nałożenie na butelkę balona i… czekamy, aż zacznie się napełniać.

Wyhoduj własną roślinkę

Bardzo znany i lubiany eksperyment, który uwielbiają dzieci w każdym wieku. Choć nie jest spektakularny w fazie wykonawczej i wymaga trochę cierpliwości, a także wytrwałości, to można dzięki niemu zaobserwować ciekawy proces rozwoju. W doświadczeniu tym mamy okazję zaobserwować, jak rozkwita zasadzona roślina. Do doświadczenia „od nasionka do rośliny: potrzebujemy nasion (najlepiej rzeżuchy), trochę waty, wodę, podstawkę pod doniczkę (kubek po jogurcie będzie w sam raz). Wkładamy watę na dno podstawki. Całość zalewamy wodą tak, by woda się nie wylewała, zaś wata była odpowiednio nasączona. Na wilgotna powierzchnię z watowego dna rozsypujemy nasiona rzeżuchy. „Doniczkę” najlepiej postawić na parapecie, by codziennie podziwiać zachodzące zmiany – jak pęcznieją i kiełkują nasiona, jak rosną i jak zaczynają pojawiać się pierwsze listki. Po upływie około 10 -12 dni wyhodowana rzeżucha nadaje się do spożycia.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

PROPOZYCJE PANI MONIKI WAŻELIŃSKIEJ

EKSPERYMENTY W KUCHNI

Kuchnia skrywa wiele ciekawych substancji, z którymi można eksperymentować, a dzieci to mali odkrywcy. Fascynują je rządzące światem prawa. Warto dodatkowo rozbudzić w dziecku ciekawość świata, wykonując z nim w domowym zaciszu, na przykład w kuchni proste, a zarazem niezwykle efektowne eksperymenty.

Doświadczenie z balonem

Popularny eksperyment, który wykorzystuje reakcję octu i sody oczyszczonej.

Do jego wykonania potrzebujemy:

      • ocet spirytusowy,
      • sodę oczyszczoną,
      • balon,
      • plastikową butelkę,
      • lejek i łyżeczkę.

Do balona za pomocą lejka i łyżeczki wsypujemy dwie łyżeczki sody kuchennej. Do butelki wlewamy niewielką ilość octu. Delikatnie nakładamy balonik na gwint butelki. Istotnym jest, by w trakcie nakładania balonu soda nie przesypała się do butelki. Unosimy balonik do góry, by soda wpadła do butelki i obserwujemy wywołany efekt.

Chmurka w butelce

Kolejne proste doświadczenie, które można wykonać niemal w każdych warunkach. Do przeprowadzenia eksperymentu potrzebne są: butelki wykonane z przezroczystego plastiku, gorąca woda i kostki lodu.

  • Napełnij butelkę gorącą wodą.
  • Po chwili wylej połowę wody (ostrożnie!).

W otworze butelki umieść kostkę lodu.

Pod kostką lodu będzie można zobaczyć mglista chmurkę. Dlaczego?

Para wodna pod wpływem zimna gwałtownie się ochłodzi i skropli. Widoczna
chmurka to skroplona para wodna. Warto pamiętać, że pary wodnej nie widać. To, co widzimy, to maleńkie kropelki wody, która jest już w stanie ciekłym.

Kolorowa mozaika z mleka.

W celu wykonania tego doświadczenia niezbędne będą: talerz, barwnik do żywności, mleko, płyn do mycia naczyń oraz patyczek higieniczny. Zabawę zaczynamy od nalania mleka na talerzyk w takiej ilości, by mleko zakryło cale dno, ale by się nie wylewało. Następnie bierzemy barwniki do żywności i tworzymy z nich kolorowe plamki. Potem patyczek kosmetyczny moczymy w płynie i robimy na mleku piękną, wielobarwną mozaikę.

Kolorowa kapusta

To kolejny eksperyment (obok tego z jajkiem), pokazujący, iż za kuchennymi drzwiami znaleźć można wiele interesujących produktów, które można wykorzystać w laboratorium małego chemika.

Potrzebujemy:

      • przezroczyste naczynia (miseczki lub szklanki),
      • 1 liść kapusty czerwonej,
      • kwasek cytrynowy,
      • sodę oczyszczoną.

W doświadczeniu tym wykorzystujemy naturalny wskaźnik pH, czyli sok z czerwonej kapusty. Liść kapusty kroimy, zalewamy ciepłą wodą, odstawiamy na 10 minut. Uzyskany w ten sposób kolorowy wywar zlewamy do innego naczynia. Następnie przygotowujemy cztery naczynia z wodą. W pierwszym rozpuszczamy wodę z kilkoma ziarenkami kwasku cytrynowego, w drugim 2 łyżeczki kwasku, w trzecim mieszamy wodę ze szczyptą sody, a w ostatnim z dwoma łyżeczkami sody. Kolejnym krokiem jest dodanie do roztworów kilku kropel wywaru z czerwonej kapusty. Ciecz w każdym naczyniu nabierze innego koloru, co wynika reakcji kapuścianego soku na odczyn uzyskanego roztworu.

Gniotek – jak zrobić gniotka

Gniotek, sposób na rozładowanie nadmiaru energii.

Co potrzebujemy?

  • balon (najlepiej gigant, maxi)
  • mąka ziemniaczana
  • kilka kropli wody

Przyda się:

  • lejek
  • patyczek do przepychania
  • naklejki, pisaki

Do balona z pomocą lejka wsypujemy mąkę ziemniaczaną. Gdy balon się zapełni dolewamy trochę wody – poczujecie, że gniotek lepiej się gniecie i jest bardziej stabilny, można go uformować w dowolne kształty. Balon związujemy, zdobimy, gnieciemy ile sił!

Niebezpieczeństwo – gniotek może pęknąć ze śmiechu (gilgany przez dzieciaki), ale możesz to potraktować jako dobrą okazję do odkurzanie.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

PROPOZYCJE PANI MONIKI WAŻELIŃSKIEJ

Wielkanocne eksperymenty z jajkiem.

Wielkanoc to wspaniały czas, również na eksperymenty.

Wirujące jajka.

Okazuje się, że jajko gotowane kręci się jak na karuzeli, natomiast surowe jest “mało ruchliwe”. Bardzo prosty, a jednocześnie ciekawy wielkanocny eksperyment. Może być bardzo przydatny w kuchni podczas świątecznych przygotowań.

Pływające jajko.

Gdy włożymy jajka do wody, to oczywiście toną. Dzieje się to z prostej przyczyny: jajko ma większą gęstość niż woda. Wystarczy wsypać sól do wody i zwiększyć jej gęstość tworząc solankę, a jajko będzie pływało.

Jajko w butelce.

Czego potrzeba?

  • Ugotowane jajko (najlepiej wymoczone w occie)

  • butelka po Kubusiu lub słoiczek z otworem niewiele mniejszym od jajka

  • zapałki lub kawałek świeczki i patyk szaszłykowy

  • okulary ochronne

Dużo zależy od butelki – gdy otwór jest za mały, doświadczenie może się nie udać.

Jak działa pasta do zębów?

Oto eksperyment pokazujący, jak działa pasta do zębów na szkliwo. Potrzebne będą dwa jajka, pasta do zębów, dwie szklanki i ocet. Jedno jajko porządnie nacieramy pastą do zębów, zostawiamy na dobę, po czym spłukujemy pastę. Do dwóch szklanek nalewamy ocet, do każdej wkładamy jedno jako. Warto podpisać, które jajko miało do czynienia z pastą do zębów, a które nie. Po kilkunastu minutach powinny być widoczne efekty działania octu na skorupki jajek. To z pastą pozostanie nienaruszone, ponieważ pasta do zębów zabezpiecza przed działaniem kwasu, skorupka jajka „bezpastowego” zacznie się rozpuszczać. Jeśli pozostawimy obydwa jajka w occie na kolejnych kilka godzin, zobaczymy, że również jako posmarowane wcześniej pastą poddaje się działaniu kwasu, ale znacznie wolniej niż jajko bez pasty. Oto uzasadnienie, dlaczego nie wystarczy umyć zęby raz na tydzień, ale trzeba robić to systematycznie, by podtrzymywać ochronę szkliwa.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Jaka jest woda”

Przy stoliku stoi pojemnik z wodą i łyżeczki dla każdego dziecka, dzieci kosztują wodę , określają jej smak, zapach, kolor; następnie do pojemnika z wodą wsypujemy sól , (cukier)wspólnie obserwujemy rozpuszczanie się soli w wodzie , kosztujemy ,określamy smak, zapach, kolor, wspólnie ustalamy, że nie można soli wydobyć z wody, bo się rozpuściła, dzieci podają podobne przykłady ze swoich doświadczeń np. cukier rozpuszczony w wodzie, farby itp.

Wodny wulkan.

Wodny wulkan z łatwością otrzymamy w domu — uwaga tylko na bałagan — pod słoik lub inne wysokie szklane naczynie warto podłożyć dużą miskę! Potrzebne będzie tylko kilka składników:

– słoik lub inne wysokie szklane naczynie napełniona wodą
– ocet
– opakowanie sody oczyszczonej
– łyżka (jeśli tak będzie wam wygodniej, można też użyć strzykawki)

Pierwszym krokiem będzie słoik lub inne wysokie szklane naczynie napełnić wodą do 1/3 wysokości, należy też dodać tyle samo co wody octu. Ostrożnie wsypujemy sodę oczyszczoną. Pod wpływem zachodzącej reakcji woda zacznie musować, a im więcej dodamy sody oczyszczonej, tym większy będzie efekt erupcji. Dzieje się tak dlatego, że soda (wodorowęglan sodu) reaguje z kwasami, zobojętniając je w gwałtownej reakcji — tak powstaje sól sodowa kwasu, dwutlenek węgla, który odpowiada za efekt musującej piany oraz woda.

CO PŁYWA, A CO TONIE

Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, klucz, korek, plastikowy klocek, gwóźdź, spinacz.

Obserwujemy i omawiamy co się dzieje z tymi przedmiotami, wyciągamy wnioski. Następnie dzieci wrzucają inne przedmioty, które znajdują się w domu np. ; piórko, piłeczkę pinpongową, łupinę od orzecha, kawałek drewna, papier. Omawiają co się z nimi dzieje.

Po wykonaniu doświadczenia dzieci wymieniają przedmioty, które pływały po wodzie i te które pływały. Wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to czy pływa, czy tonie.

Gumowe jajo, czyli zabawa z octem
W odróżnieniu od poprzednich eksperymentów ten będzie wymagał nieco więcej czasu — jednak otrzymane efekty będą tego naprawdę warte! Nie będziecie potrzebować wiele:
-słoik,
– butelka octu,
– jedno jajko (lub więcej, jeśli chcecie!)
Słoik należy wypełnić octem minimum do połowy — następnie ostrożnie zanurzamy w nim jajko. Teraz pozostaje tylko czekać co najmniej dobę. Po upływie tego czasu jajko możemy już delikatnie wyjąć. Od razu zauważymy, że nie ma skorupki — a jego struktura przypomina gumę. Jajko będzie dosyć śliskie, można je jednak zgniatać, a nawet zrzucać z niewielkich odległości. Jeśli umiejętnie je podświetlimy, będziemy mogli zobaczyć ukryte w środku żółtko. Gumowe jajo można oczywiście rozbić — dostrzeżemy wtedy, że skorupka zamieniła się w cienką błonkę, a żółtko przybrało galaretowaty kształt w intensywnym kolorze. Choć całej zabawie może towarzyszyć lekko nieciekawy zapach, dzieci powinny być zachwycone — oczywiście jajko po octowej kąpieli nie nadaje się już do jedzenia.

ILE JEST WODY W BUTELCE

Na stole stoi zakręcona butelka. Rodzic prosi, żeby dziecko sprawdziło, czy jest dokładnie zakręcona i czy woda się nie wylewa. Przyglądamy się wodzie – ile jej jest?  Przewracamy wolno butelkę i obserwujemy co się dzieje z wodą.

* Czy wody jest tyle samo co poprzednio? Wyciągamy wnioski.

CZY COŚ SIĘ ZMIENI?

Dzieci losowo wybierają przedmioty i określają jego cechy, podają propozycje zmian np. plastikowa łyżeczka złamana – można ją skleić , ale nie będzie już taka sama, gąbka – można ją zgniatać a ona ciągle jest bez zmian ( taka sama), gnieciona kartka- można ją rozłożyć, ale ciągle jest bez zmian, itp.

Ustalenie, że niektóre przedmioty czy zjawiska nie mogą powrócić do stanu poprzedniego i należy pamiętać o tych zmianach, by ustrzec się przed nieprzyjemnym doświadczeniem np. gorącą wodą można się oparzyć itp.

Eksperyment z balonem i strumieniem wody.

Jak wykonać ?

Nadmuchaj balon, potrzyj go o ubranie lub suche włosy. Następnie nastaw w kranie delikatny strumień wody i zbliż do niego balon.

Co się stało ze strumieniem wody po zbliżeniu balona?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

PROPOZYCJA PANI AGNIESZKI PIETRZAK-TARNOWSKIEJ

JAK WYHODOWAĆ RZEŻUCHĘ 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>