Poszukiwanie matematyki w świecie sportu i plastyki (innowacja)

PROPOZYCJE: p.Ewy Baranowskiej i p.Moniki Ważelińskiej

JAK NAUCZYĆ DZIECKO TABLICZKI MNOŻENIA?

W życiu każdego rodzica przychodzi ten moment, kiedy dziecko zaczyna się uczyć tabliczki mnożenia. Wówczas okazuje się, że dodawanie, odejmowanie, a nawet nauka czytania to nic w porównaniu z mnożeniem.

Jak namacalnie zobrazować dzieciom tabliczkę mnożenia? Jest na to bardzo prosty sposób, który świetnie się sprawdza w mnożeniu przez 2, 3 i 4.

Potrzebna nam będzie do tego tekturka z czterema bokami oraz zwykłe klamerki. Za każdym razem dziecko powinno otrzymać napisane na kartce działanie, które musi wykonać np 2 x 2 =?. Pierwsza cyfra oznacza liczbę boków, druga cyfra liczbę klamerek, jakie do boku należy przypiąć.

Jest to świetna zabawa, którą powinno się wykorzystać na początku nauki tabliczki mnożenia, aby uzmysłowić dziecku na czym polega samo działanie, przy okazji ułatwia naukę mnożenia przez 2 3 i 4.

Gdy dziecko przypnie klamerki poprawnie, prosimy je , aby podało wynik działania i odnalazło je na osobno przygotowanych kartkach:

Potem ćwiczymy z dzieckiem w podobny sposób kolejne równania:

Ważne jest abyśmy na początku ustalili jednolite zasady, czyli która cyfra oznacza liczbę boków, a która liczbę klamerek, potem gdy dziecko zacznie swobodnie się w tym poruszać można wprowadzić większą dowolność.

Mnożenie przez 9:

To chyba najprostsze mnożenie do opanowania, dzięki małej sztuczce:

  • Bierzemy obie ręce przed siebie (lewa z rozłożonymi palcami i obok prawa z rozłożonymi palcami). Mamy do przeprowadzenia działanie 3×9. Zginamy 3 palec lewej ręki, palce znajdujące się przed nim to dziesiątki, czyli mamy 20. Palce znajdujące się po zgiętym trzecim palcu to jedności mamy ich 7 łącznie 27. W ten sam sposób liczymy inne działania z 9.#####################################################################

Geometryczne hiacynty – z kółek.

Ten piękny, wiosenny kwiat można zrobić na wiele sposobów, my zrobimy go wykorzystując figurę geometryczną – KOŁO.

Materiały i przybory:

  • kolorowa kartka na tło formatu A5
  • skrawki papieru w różnych odcieniach fioletu i różu
  • zielony papier
  • nożyczki
  • klej

1. Z zielonego papieru wycinamy łodyżkę oraz liście hiacynta. Naklejamy na tło.

2. Ze skrawków papieru w różnych odcieniach fioletu i różu wycinamy kółka. Każde kółko przecinamy na pół.

3. Naklejamy kółeczka na kształt główki hiacynta.

#################################################

RZUCANIE PAPIEROWYMI SAMOLOTAMI DO CELU.

 

Rzucanie papierowymi samolotami do celu to świetna gra rodzinna. Z pozoru bardzo prosta, ale nic bardziej mylnego. W grze możemy bowiem regulować poziom trudności poprzez odległość, z której rywalizujemy. Wykonanie planszy jest proste i dodatkowo z łatwością można ją schować. Nie zajmuje zbyt wiele miejsca i w każdej chwili można ją wyciągnąć.

Potrzebujesz

  1. Szeroki papier ewentualnie kilka kartek lub gazetę
  2. Ołówek
  3. Nożyczki
  4. Taśmę klejącą lub malarską
  5. Klika różnej wielkości talerzyków do odrysowania kółek
  6. Farby plakatowe
  7. Pędzelek

Wykonanie

Na szerokim papierze narysuj ołówkiem koła i wytnij. Jeśli nie masz dużego papieru możesz użyć gazety lub mniejszych kartek i skleić je za pomocą taśmy malarskiej.

Do odrysowania kształtu możesz użyć różnej wielkości talerzyków, pokrywek lub misek. Następnie przy każdym otworze zapisz wynik. Im mniejsza dziura, tym więcej punktów. Każdą z dziur możesz pomalować farbami, co polepszy ich widoczność.

Papierową planszę przyklej za pomocą taśmy malarskiej do ramy drzwi. Złóż kilka samolotów. Najlepiej, jeśli będą różnej wielkości i kształtu.

Pozostaje już tylko rozpocząć zawody. Przygotowane samoloty rzucamy na zmianę i zliczamy lub zapisujemy zdobyte punktu. Oczywiście wygrywa ten, kto zdobędzie ich najwięcej.

Miłej zabawy!

*****************************************************************************

Mozaika- słońce

Mozaika, to wspaniały pomysł na pracę plastyczną.

Słońce wykonane z kawałeczków kolorowych papierów wygląda jak mozaika starożytnych Rzymian.

Sposób wykonania:

Przygotowujemy czarną kartkę na tło i kolorowe kartki z bloku rysunkowego lub wycinanki.


1. Najpierw należy narysować wzór na czarnym papierze.

2. Potem przygotować zapas kolorowych kwadracików.

3. Następnie zaczynając od krawędzi wypełniamy fragmenty mozaiki kolorowymi kwadratami.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

SPORT TO ZDROWIE

Rzuć kostką do gry, a jej oczka powiedzą Ci jakie cztery ćwiczenia musisz wykonać!
Pamiętaj, że dzięki gimnastyce rozwijamy zarówno układ ruchowy, jak i nerwowy, a więc siłę, koordynację, gibkość, szybkość i wytrzymałość naszego organizmu.Ze względu na siedzący tryb życia, warto wpleść kilka ćwiczeń gimnastycznych, aby poprawić nasze samopoczucie i kondycję.

 

A może origami ?

Gorąco zachęcam do wypróbowania swoich sił w origami wraz z dziećmi. Oprócz licznych walorów edukacyjnych, wspólne składanie to również wspaniała okazja do spędzenia razem czasu i do wspólnej zabawy.

 

Mając do dyspozycji tylko kartkę z bloku możemy stworzyć proste origami – kotka.

Do zrobienia origami – kotka potrzebne są:

kartka papieru – nie musi być biała, może być na przykład szara lub żółta
– pisak lub kredka czarna

Jak robimy origami:

Zaginamy kartkę zgodnie z instrukcją na obrazku.

Gdy kotek jest gotowy rysujemy mu buzię.

 

Geometryczny ptak – origami.

Zobacz jak zrobić prostego ptaka – origami. To nie jest wcale trudne!

Co potrzebujesz, żeby zrobić origami – ptaka:

– kartkę papieru A4
– czarny pisak aby namalować oko lub na przykład oko do nalepiania
– nożyczki

Jak zrobić origami – ptaka:

Najpierw z kartki A4 musimy zrobić kartkę kwadratową. Robimy to poprzez zagięcie jednego z rogów i zgięcie tak by powstał trójkąt. Wtedy odcinamy niepotrzebny kawałek kartki, a z kwadratu składamy ptaka zgodnie z instrukcją na obrazku.

#####################################################################

 

RODZINA Z FIGUR GEOMETRYCZNYCH

Najbliższy dziecku temat to rodzina. Proponujemy bardzo prostą pracę plastyczną o rodzinie wykonaną na bazie figur geometrycznych. Z tą pracą poradzą sobie nawet maluchy!

Materiały i przybory:

  • kolorowy papier
  • nożyczki
  • klej
  • kredki np.: Bambino

1. Z kolorowego papieru wycinamy kółka na głowy, trójkąty na sukienki dla dziewczynek oraz prostokąty na brzuszki chłopców.

2. Naklejamy figury na kartkę

3. Dorysowujemy brakujące elementy postaciom.

Można dzieciom objaśnić w jakich kształtach są poszczególne części ciała nazywając kolejno przyklejane figury geometryczne. Nawet przy niewielkiej sprawności manualnej praca będzie ładnie się prezentowała i ucieszy zarówno dzieci jak i rodziców:)

Życzymy przyjemnej i radosnej pracy

 

#########################################################################

Rodzinne zabawy ruchowe z matematyką w tle.

Zapraszamy rodziców i dzieci do wspólnej zabawy z matematyką.

1. Parzyste – nieparzyste.

Przebieg zabawy:

Do zabawy potrzebna jest kostka do gry. Dziecko rzuca kostką i w zależności od wyniku ustawia się na odpowiedniej stronie pokoju ( wyniki parzyste – na prawo, nieparzyste – na lewo).

2. Orzeł czy reszka.

Przebieg zabawy:

Do zabawy potrzebna jest moneta. Dziecko podrzuca na przemian z rodzicem określoną liczbę razy ( np. 6 razy) monetę do góry. Każde wypadnięcie orła to jeden punkt dodatni, każde wypadnięcie reszki to jeden punkt ujemny. Wygrywa ten, kto w ciągu całej serii zdobędzie większą ilość punktów dodatnich.

3. Kto złapie ?

Przebieg zabawy:
Prosta zabawa wymagająca jedynie rolki po papierze toaletowym. Celem jest złapanie rolki zgodnie z podanym przez rodzica warunkiem, np.

  • łapiemy rolkę, gdy Rodzic mówi liczbę parzystą (gdy mówi nieparzystą nie łapiemy),
    -łapiemy rolkę, gdy wynik podanego działania jest parzysty ( gdy jest nieparzysty nie łapiemy),
    -łapiemy rolkę, gdy rodzic mówi działanie z prawidłowym wynikiem (gdy jest błędne nic nie robimy)
    -łapiemy rolkę, gdy podana liczba dzieli się przez……np. 8
    itd. według pomysłowości Rodzica i wieku dziecka.
    Można przygotować żetony, wtedy dzieci za prawidłową reakcję zdobywają punkt.

4. Podskocz tyle ile…

Przebieg zabawy:

Do zabawy potrzebne są : kostka do gry i klocki.
D
ziecko rzuca kostką, układa przed sobą tyle klocków ile ma punktów na kostce i podskakuje na jednej nodze, obunóż tyle razy ile wskazują punkty na kostce.